Vlucht naar/van Mallorca vertraagd of geannuleerd

Reis je met het vliegtuig naar Mallorca? Dan bestaat de kans dat je vlucht vertraagd raakt of zelfs geannuleerd wordt. Hoewel het gros van de vluchten netjes op tijd vertrekt en aankomt (met inachtname van een kleine marge), komt het ook voor dat vliegtuigen te laat vertrekken en/of landen. Een klein deel van de vluchten gaat helemaal niet door, wat voor de reizigers voor uitdagingen en schade kan zorgen.

Om reizigers enigszins te beschermen tegen de gevolgen van vertraagde en geannuleerde vluchten, heeft de Europese Unie in 2004 Verordening (EG) nr. 261/2004 in werking laten treden. Hierin zijn de regels voor compensatie en bijstand bij annulering, ernstige vertraging en geweigerde instap door luchtvaartmaatschappijen vastgelegd. In de praktijk betekent dit dat je als reiziger onder andere recht hebt op een geldelijke compensatie van €250 tot €600, afhankelijk van de afstand, als je vlucht met drie uur of meer vertraagd aankomt, en recht op verzorging (maaltijden, verfrissingen en, indien nodig, hotelovernachting plus vervoer) als de vertraging meer dan twee uur duurt.

Voor vluchten tussen Mallorca en Nederland, België of Duitsland geldt dat de financiële vergoeding € 250 of € 400 bedraagt. Dat is op basis van de vliegafstand, die onder de 1.500 kilometer ligt. De compensatie geldt per persoon per enkele reis. Voor een gezin van 4 personen kan het dus een schadevergoeding van € 1000 tot € 1600 opleveren als de vlucht dusdanig vertraagd is, dat er recht is op vergoeding.

Vlucht vertraagd of geannuleerd

Uitleg compensatie vertraagde vlucht

Als je vlucht naar of vanaf Mallorca minstens 3 uur vertraagd bij aankomst, dan heb je mogelijk recht op een financiële compensatie van €250 (voor afstanden tot 1.500 km) of €400 (voor afstanden van 1.500–3.500 km). Luchthaven Groningen-Eelde (GRQ) valt als enige Nederlandse vliegveld net boven de grens van 1500 kilometer, waardoor vluchten tussen Mallorca en Groningen onder de hogere compensatie van 400 euro vallen.

Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij je voorzien van maaltijden en verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken of e-mails, en – indien de wachttijd ’s nachts valt – een hotelovernachting met vervoer van en naar de luchthaven.

Compensatie geannuleerde vlucht

Mogelijk gaat jouw vlucht naar of vanaf Mallorca helemaal niet door, of erger nog: worden zowel de heen- als de terugvlucht geannuleerd. In dat geval heb je recht op:

  • Terugbetaling van de betaalde ticketprijs of een alternatieve vlucht naar je eindbestemming onder vergelijkbare voorwaarden,
  • Compensatie tot € 250 of €400 per persoon (afhankelijk van de vliegafstand), tenzij de annulering minimaal 14 dagen voor vertrek is gemeld of veroorzaakt is door buitengewone omstandigheden,
  • Verzorging (maaltijden, verfrissingen, hotelovernachting + vervoer) vanaf het moment van mededeling tot aan je uiteindelijke vertrek.

Compensatie bij geweigerde instap

Mag je niet meevliegen, bijvoorbeeld doordat de vlucht overboekt is? Dan is de kans groot dat je recht hebt op een financiële compensatie van € 250 of € 400 (afhankelijk van de afstand) én op verzorging zoals maaltijden en accommodatie. Ontstaat deze situatie door jouw eigen schuld – bijvoorbeeld doordat je stomdronken aan boord wilt stappen of te laat incheckt – dan vervalt het recht op compensatie en bijstand.

overmacht

In het geval van overmacht is de luchtvaartmaatschappij doorgaans niet aansprakelijk voor de geleden schade als gevolg van vertraging of annulering. Onder overmacht vallen omstandigheden buiten de normale bedrijfsvoering, zoals:

  • extreme weersomstandigheden (storm, zware sneeuwval, dichte mist),
  • sluiting van het luchtruim door militaire oefeningen of staatsbezoeken,
  • stakingen van luchtverkeersleiders of luchthavenpersoneel,
  • technische problemen veroorzaakt door verborgen fabricagefouten.

In die situaties hoef je geen compensatie te verwachten, maar kun je vaak nog wel aanspraak maken op zorg (maaltijden, communicatie, accommodatie) totdat je met de eerstvolgende beschikbare vlucht kunt vertrekken.

Claim indienen

Meen je recht te hebben op een financiële compensatie vanwege vertraging of annulering van een vlucht, of omdat je geweigerd bent om aan boord te gaan? Dan dien je je EU-261-claim in bij de uitvoerende luchtvaartmaatschappij. In het geval van Mallorca dus bijvoorbeeld bij Transavia, TUI fly, Easyjet, KLM, Corendon of Ryanair.

Je kunt ervoor kiezen om de claim niet zelf in te dienen, maar deze te laten verzorgen door een daarin gespecialiseerd bedrijf zoals EUclaim.nl of Aviclaim.be. Zij hebben de ervaring en middelen om de kans op een geslaagde claim en dus een financiële vergoeding te vergroten. Daar staat tegenover dat je – meestal op basis van no cure, no pay – een deel van je vergoeding afstaat aan het bedrijf dat de vergoeding voor je geregeld heeft.

claim indienen

Belangrijke aandachtspunten bij het indienen van je EU-261-claim


Voordat je je claim indient, is het goed om rekening te houden met de volgende zaken:

Indientermijn
In de meeste EU-lidstaten moet je je claim uiterlijk binnen twee jaar na de datum van de vertraagde of geannuleerde vlucht indienen. Wacht dus niet te lang, want na deze termijn vervallen je rechten.

Benodigde documenten
Zorg dat je de volgende gegevens en bewijsstukken bij de hand hebt:

  • Boekingscode, vlucht­nummer en vlucht­data
  • Boardingpass of incheck­bevestiging
  • Betalings­bewijs van je vliegticket
  • Correspondentie met de luchtvaart­maatschappij (e-mails, briefwisselingen)

Uitzonderingen (“buitengewone omstandigheden”)
De luchtvaart­maatschappij kan een compensatieverplichting weigeren als de vertraging of annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden, zoals extreem weer, politieke onrust of een onverwachte staking van luchtverkeersleiders. Houd er rekening mee dat gespecialiseerde bedrijven ook in deze situaties soms juridisch advies inwinnen om alsnog een vergoeding af te dwingen.

Contactinformatie en handige links
Raadpleeg de officiële EU-website voor Verordening 261/2004: europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm

Voor directe claims bij carriers: kijk op de sites van Transavia, TUI fly, easyJet, KLM, Corendon of Ryanair.

Voor ondersteuning via ‘no cure, no pay’-partijen: bezoek EUclaim.nl of Aviclaim.be.